Donderdag alweer - Reisverslag uit Budaun, India van monique Logher-Lok - WaarBenJij.nu Donderdag alweer - Reisverslag uit Budaun, India van monique Logher-Lok - WaarBenJij.nu

Donderdag alweer

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg monique

23 Januari 2014 | India, Budaun

Donderdag alweer... De dag begon met regen maar aan t einde van de ochtend kwam de zo'n erdoor. 25 graden!
Vandaag laatste dag gewerkt aan de school in Gadia. Lokalen zijn af, gestuct, geverfd, schoon. Touwtjes hangen met gekleurde knijpers om werkjes op te hangen. Gang langs de lokalen ook en het 2-de kantoor ook! Heerlijk om zo weg te gaan.
Wij hebben de sportdag kunnen doen met 6 groepen van 50 kinderen. Estafette, kat en muis, ballonnen uitdelen en er is nog gevoetbald. Ook hebben we tussen het wisselen van de groepen door een hygiene les gegeven. En daarbij hoorde met ALLE kinderen handen wassen bij de pomp. Ik heb echt genoten vandaag, heb me goed nuttig kunnen maken.
Na de sport activiteit, lunch.
Toen, heel bijzonder, in een klas gespiekt :). Daar gaf een meisje een "voorstelling" van een bollywood dans. Toen werd de klas in t midden leeggemaakt en moesten wij 3-en in t midden staan. Dansen met dat meisje! Wij, bollywood dansen.. Hahaha! We hebben 10 seconden voor ze gehakt...toen deden de jongens nog een jongens dans. Zo lief!
Daarna lokalen schoonmaken waar we handjes op de muur hadden gemaakt. Alle verf was uitgelopen! Wat een monniken werk! Maar het is af!!
De planten bakken staan ingezaaid, de speeltegels zijn geverfd, de tafeltjes en bankjes worden afgemaakt door lokale timmerman (hij krijgt 1,20 euro per setje als loon :( de tafels kosten ons 22 euro. Materiaal kost ook geen drol dus hoe en wat?????
Loslaten..
Toen, na het gebed, nog met de hele school op de foto.
Het gebed heb ik meegedaan, bijzonder. Allen kramp in m'n benen van zo zitten :)
Dit vond ik de meest leuke dag tot nu toe. Veel met de kinderen bezig geweest, (wat kunnen ze hard rennen! Wij waren kapot in ons T-shirtje, en zij in dikke truien, mutsen op.. een meisje getroost die plat op haar achterhoofd was gevallen, wat een droppie, ik schat haar 5 jaar. Ballonnen uitdelen, koekjes uitdelen.
Van iemand uit de groep hoorde ik dat men verbaast was van ons uithoudingsvermogen en ons hard werken. Kijk, dat is altijd leuk om te horen :)
Nog even staan praten met de pater, de meisjes betalen 10 roepie per maand, (1euro) de jongens 25 roepie (2,50)
Omdat meisjes eigenlijk niet naar school gaan maken ze het laagdrempelig door minder te vragen dan voor jongens. Waarom betalen zou je denken, om het niet te vrijblijvend te maken. Ze komen dan niet opdagen en houden plekken bezet.
Er waren 8 klassen maar om er voor te zorgen dat met name de meisjes daarna niet thuis komen te zitten, hebben ze nog 2 klassen gevormd.
Kinderen die verder dan 6 km van school wonen, krijgen een fiets ter beschikking. De rest loopt, soms wel ruim een uur.
Ook in de regen, op soms blote voeten.
Nu weer terug in de bus. 20.00 lokale tijd eten we. Ben kapot! Mijn voeten doen zeer, mijn rug doet zeer, ik heb trek, ben moe maar zo verschrikkelijk VOLDAAN :)

• 23 Januari 2014 - 16:14

Lucy:

Leuk om te lezen! Wat fijn dat je zo genoten hebt vandaag. Klinkt goed allemaal! Liefs lucy

• 23 Januari 2014 - 17:21

Ton En Kitty:

Jullie zijn goed bezig geweest, zo te lezen!!! En de kinderen weer helemaal blij dat geeft zeker veel voldoening. Monique wij zijn ontzettend trots op je, en nu lekker uitrusten. We kijken alweer uit naar het verslag van morgen xxxxjes

• 23 Januari 2014 - 18:02

Mireille:

Wow wat een leuke dag Mo!!! Hier ben je echt voor gekomen! X

• 23 Januari 2014 - 20:21

Arieke:

Hey hey..

Super leuk om te lezen allemaal!!
    Wou dat ik zelf mee was.. ;)
    Je hebt de eerste week er al weer bijna op zitte joh..
    Geniet nonog van de 2de week en ben ben erg benieuwd na de rest van je verhale.. :)
    Super veel plezier!!

Groetjes Arieke

• 24 Januari 2014 - 22:42

Mieke En Petra:

Lieve Monique! Even je snel laten weten dat we je verhalen lezen en dat we aan je denken en je missen! :) We hebben gisteren je man vermaakt (en hij ons met een heerlijke maaltijd!) Dikke knuffel van ons! X