De eerste scholen bezocht - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van monique Logher-Lok - WaarBenJij.nu De eerste scholen bezocht - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van monique Logher-Lok - WaarBenJij.nu

De eerste scholen bezocht

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg monique

20 Januari 2014 | Nederland, Zwolle

Vanmorgen vroeg met de bus. Wat een verkeer! Bussen, auto's, motoren, tuktuks, os en kar, paard en wagen, fietsers en voetgangers. Allemaal op dezelfde weg. En alles toetert aan een stuk door. Dan nog spookrijders, auto's en motoren die de berm overkomen.
Billboards met teksten als:
live like a Egyptian, in 48 hours we can chance your life.
Mac Donalds, gold building.
Met onder die borden zandzakken, houtvuurtjes, kinderen op blote voetjes in blote kontjes die zich proberen te warmen. Smoezelige smoeltjes met grote bruine ogen.
Vrouwen die staan te wassen in de rivier waarvan het water blauw/wit is.
Plotseling zet ik teveel druk en knal ik met mijn voet door t raam dat ons scheidt van de bestuurder en zijn navigator. KAK! Gênant!!
Raam in duizend stukjes, ik en Esther naast mij onder het glas.
Verhuizen naar een ander plekje in de bus, raam afgeplakt, tas uitgeschut.
Ik heb een uurtje geslapen in de bus toen ik wakker werd. Even lunchen bij de Mac.... Alles pittig of smakeloos maar de maag is weer gevuld. Nog 130 km te gaan. Daar gaan we 3 uur over doen omdat de weg slecht is en het is druk.
Nog een uur te gaan. Het landschap verandert, de wegen zijn smal en ik zie voornamelijk mannen en groepen kinderen. Tussen de "nederzettingen" door werken de vrouwen op het land. De mannen zitten voor winkeltjes niet groter dan een ruim toilet zoals wij gewend zijn, of werken aan auto's en fietsen waarvan de "fietstassen" groter zijn dan de Ikea plunder zakken. En dan 4 op elkaar!
Het lijkt hier lente, de zon schijnt, wij rijden met de ramen open maar het is hier winter en de bevolking loopt hier met mutsen en sjaals maar op blote voeten.
De eerste apen heb ik ook al gespot
Onderweg begint het steeds armer te worden, armoede op het platteland is erger dan in de stad, daar hebben ze nog wat aan elkaar in de slums. Hier leven gezinnen met meerdere generaties in hutten. Veel meer is er niet. Veel ossenkarren op smalle wegen van harde klei.
De eerste school gezien, we zijn hartelijk ontvangen door alle kinderen die daarvoor een uur langer op school moesten blijven. Een heuse ceremonie, allemaal kregen we een rode stip op t hoofd met daarop wat rijst geplakt. De heren kregen een slinger om.
De school bekeken, klein en donker. Toen door naar de 2-de school. Kinderen waren al vrij en deze school bestond uit 2 gebouwen waarvan 1 al opgeknapt. Veel werk te doen, vooral schilderen!
Nu in de bus weer terug richting volgend hotel, dicht bij de scholen in de buurt. Daarna uit eten.
Voordat we naar bed kunnen is het 23.00. Morgen weer vroeg dag!

• 20 Januari 2014 - 17:55

hoe gaat het in India?
    groetjes jaël.katinka.hidde.gijs

• 21 Januari 2014 - 12:46

Elly Te Braak:

Lieve Meid, Wat ben ik trots op je, wat schrijf je mooi,wat goed dat je dit doet!